Tivolitomta - hva skjer?
Sandefjord kommune arbeider med en reguleringsplan for området Tivolitomta og Folkets hus. Hensikten med planen er å tilrettelegge for at området skal bli et senter for opplevelse, utdanning/læring og lek. Nytt bibliotek og kulturskole er planlagt her. Sandefjord Byen Vår AS og Sandefjord Gårdeierforening har gitt en felles høringsuttaelse til områdeplanen.
Høring/offentlig ettersyn: Tivolitomta gbnr. 165/1 m.fl.
Sandefjord Byen Vår AS representerer 200 virksomheter i sentrum av Sandefjord, pluss en rekke ambassadører med hjerte for sentrum. Utvikling av Tivolitomta er av stor betydning for handel og et levende sentrum, og vi ser det som svært viktig og positivt at det skjer noe i denne delen av byen.
Å legge til rette for nytt bibliotek og kulturskole, samt sentrumsfunksjoner som kan bidra til god byutvikling og økt aktivitet i Sandefjord sentrum er av vesentlig betydning for vår organisasjon og for våre innbyggere. Tivolikvartalet kan bli en ny sentral møteplass for gode opplevelser, utdanning/læring og sosiale møteplasser for alle aldre. Utviklingen av Tivolitomta vil skape et løft for Sandefjord sentrum og for næringsvirksomhet generelt i Sandefjord kommune.
Vi har følgende kommentarer/innspill til planen:
Generelt synes vi intensjonen og formålet med planen er god:
«Hensikten med planen er å legge til rette for nytt bibliotek og kulturskole og sentrumsfunksjoner som kan bidra til byutvikling og økt aktivitet i Sandefjord sentrum. Tivolikvartalet skal bli en ny sentral møteplass hvor fellesnevneren er opplevelse og lek for alle aldre.»
Det er fremlagt to alternative planforslag, og vi vil kommentere følgende:
Begge forslagene legger til rette for nytt bibliotek og kulturskole, utdanningsinstitusjoner, kontor, næring og nye offentlige byrom og gater. Det er bra.
Generelt synes vi imidlertid at begge forslagene er massive og utfordrer høyder i denne delen av sentrum. Vi er spent på om utbyggingen med så mange kvadratmeter med butikker og næring, kan medføre en risiko for at handelen flytter seg til denne delen av sentrum og dermed tømmer sentrum for handel andre steder.
Generelt mener vi også at utfordringer med parkeringsplasser har fått for liten plass i planene.
Bibliotek og kulturskole, utdanningsinstitusjoner
Et nytt og moderne bibliotek/litteraturhus har i dag en stor rolle som møteplass i lokalsamfunnet. Kanskje det viktigste byutviklingsgrepet vi har for å øke attraktiveten til kommunen. Det finnes flere eksempler på at dette har vært positivt for byers attraktivitet mange steder i landet. Bibliotek/Litteraturhus skaper liv og aktivitet, er en viktig møteplass og en viktig publikumsmagnet i mange større kommuner. Det er også et viktig grep i forhold til integrering. Dette kan bli et av de viktigste grepene vi gjør i forhold til å skape gode møteplasser og reduksjon av utenforskap i kommunen.
En kulturskole og/eller andre utdanningsinstitusjoner plassert sentralt i sentrum, vil også tiltrekke seg yngre mennesker og dermed skape mer liv i gatene.
Generelt er vi opptatt av at planen også tar vare på det grønne preget og sørger for gode uteplasser for arrangementer og aktiviteter som våre medlemmer og byens innbyggere kan bruke. Dette gjelder både i og utenfor biblioteket. Tilknytningen til Badeparken og gode grønne lunger og uteplasser er viktig i utviklingen av dette området.
Kontorer, generell næring og nye offentlige byrom
SBV er opptatt av at det blir flere kontorplasser i sentrum. Men det er viktig at første etasje i bygningene blir utadrettede med restauranter, butikker og utadrettet publikumsvirksomhet, som vil bidra til liv og aktivitet på gateplan. Kontorer bør prioriteres i etasjene over.
Derfor er vi fornøyd med at reguleringsbestemmelsene er tydelige på dette området i begge alternativene
Også utfra et bærekraftperspektiv er det viktig at flere har sin arbeidsplass i sentrum. Vi mener også at næringsklustere bør ha en plass i tilknytning til biblioteket. Rimelig tilgang på dagtidkontorplasser til en rimelig penge vil også kunne føre til økt bruk og liv i sentrum.
Boliger
Når det gjelder boliger så er vi positive til at flere også har sin bolig i sentrum. Vi er imidlertid opptatt av det tilrettelegges for boliger for alle aldre og spesielt yngre mennesker . Norske husholdninger er i forandring – både når det gjelder antall, størrelse og stabilitet, og dette bør hensyntas ved bygging av nye boliger.
Bygningenes høyde er også av stor betydning. Vi er skeptiske til bygninger på opptil 11 etasjer i dette området, og er av den oppfatning at med så mange boliger og kontorer så må det planlegges for tilstrekkelig med parkeringsplasser både for næring, boliger og publikum. Slik planen nå fremstår så er dette ikke godt nok ivaretatt.
Vi er opptatt av utvikling, men vi er samtidig opptatt av at vi bevarer noe av byens småbypreg og at vi tar vare på omkringliggende bolig- og kulturområder og badeparken og grønne lunger.
Forøvrig mener vi at alternativ 2 som inneholder vesentlig flere boliger medfører for stort press på byrommene i områdeplanen. Så mange boenheter krever arealer til lekeplasser og uteområder for beboerne og reduserer derved den den offentlige bruken av viktige felles byrom.
Trafikk og mobilitet. Parkeringsplasser i sentrum
SBV synes bilbruk/parkeringsproblematikk har fått for liten plass i konsekvensutredningen. Vi ser at det henvises til at parkeringsbehovet skal utredes på et senere tidspunkt. Vi vil allerede nå komme med noen synspunkter angående dette.
Vi registrerer at planen forutsetter inntil 100 parkeringsplasser totalt i området, men at antallet vurderes redusert.
Alt. 2 planlegger for 0,5 parkeringsplass pr. bolig tilsvarende 75 plasser og 25 plasser til øvrige formål.
Antall parkeringsplasser reduseres dermed i forhold til i dag - samtidig som det planlegges for mange flere kontorer og boliger og økt publikumsaktivitet. Vi vet at det allerede i dag er parkeringsutfordringer for de som ønsker å etablere kontorer i sentrum. Det har samtidig over tid vært en gradvis reduksjon av parkeringsplasser flere steder i sentrum uten at disse er erstattet.
Vi registrerer også at under pkt. 3.1.5 Parkering så nevnes at det kan etableres parkeringsanlegg under bakken. Vi mener at her bør det stå skal.
For øvrig bør det stilles rekkefølgekrav i planen når det gjelder infrastruktur og parkering.
Vi registrerer også at parkeringsproblematikken skal behandles i egen sak – og vurderes sammen med ny parkeringsstrategi. Vi er skeptiske til at dette ikke behandles og konsekvensutredes i områdeplanen men skyves frem i tid.
Vi mener generelt at det er behov for flere parkeringsplasser i randsonen, og fjerning av eksisterende parkeringsplasser må derfor erstattes et annet sted nær sentrum. Dette må være på plass før godkjenning av planen.
Vi er positive til områdeplanens intensjon og formål – men håper våre innspill til bedre utredning av parkeringsproblematikk, grønne lunger og gode uteplasser for byens befolkning og næringer i sentrum ivaretas
Sandefjord, den 8. november 2024
Les mer om saken her: Sandefjord kommune - Tivolitomta